پلای وود چیست؟

Wednesday، ۳ Khordaad ۱۴۰۲

پلای وود چیست؟

پلای وود یا تخته چندلایی یک متریال ورقه ای است که از لایه های نازک روکش چوب، که معمولاً 1.4 میلی متر ضخامت دارند ساخته می‌شود.

این لایه ها با چرخاندن یک کنده درخت در برابر تیغه ایجاد می شود - تقریباً مانند پوست کندن یک سیب! سپس لایه ها به هم چسبانده می شوند و هر لایه بر اساس دانه بندی و جهت آن 90 درجه می چرخد، یعنی یک لایه در جهت دانه بندی چوب و یک لایه خلاف جهت دانه بندی چوب.

به این تناوبِ راه قد و راه پود اصطلاحا دانه بندی متقاطع گفته می شود که چندین مزیت مهم دارد:

میل چوب به شکافته شدن و پارگی را در هنگام میخ زدن در لبه ها کاهش می دهد، انبساط و انقباض متریال را که به سبب مجاورت با گرما و رطوبیت ایجاد می‌شود را کاهش می دهد و ثبات ابعادی را بهبود می بخشد. همچنین استحکام پنل ایجاد شده را در همه جهات ثابت می کند.

برای یک ورق چندلایی معمولاً از تعداد فرد لایه استفاده می شود تا ورق متعادل شود و امکان تاب برداشتن آن کاهش یابد. از آنجایی که تخته‌های چند لایی با قرار گرفتن لایه های چوب در جهت مخالف یکدیگر روی هم چسب خورده و طی یک عملیات نسبتا پیچیده از نظر فرکانس و حرارت پرس می‌شوند، خم کردن آن عمود بر جهت لایه های سطحی (در همه‌ی جهات) بسیار سخت است - بنابراین قوی و بادوام است!

در iropendesk ما از چندلایی های ساخته شده با چوب "توس" یا "غان" که توسط FSC تایید شده استفاده می کنیم که عمدتاً از لتونی، روسیه یا کشورهای اسکاندیناوی می آید.

درخت "توس" از خانواده "توسکایان" است که نسبت نزدیکی با "راش" و "بلوط" دارد. بدلیل محل رشد آنها که عمدتا مناطق سردسیر است بسیار مستحکم و سخت هستند.

"توس" گونه ای فراوان، با رشدی نسبتاً سریع است. این گیاه از مزارع تایید شده که به خوبی مدیریت شده، یعنی جایی که تنوع زیستی و پایداری در طول‌ چرخه‌ی رشد، برداشت و کاشت مجدد محافظت می شود تامین می‌گردد. در واقع چوبها از جنگل های خودرو که طی صدها سال شکل گرفته اند تامین نمی‌شود و تمام جنگل ها بصورت مصنوعی و با هدف تامین نیاز به چوب ایجاد شده اند.

چرا چندلایی ها از نظر رنگ و نقشه با هم متفاوت اند؟

بسته به آب و هوای محلی، چوب های مختلفی برای تولیدچندلایی استفاده می‌شود. مانند بسیاری از مواد اولیه، تخته های چندلایی هم از نزدیکترین منابع برای کاهش تدارکات و ارتقای پایداری تامین می‌شوند، که همچنین به این معنی است که تخته های چندلایی بسته به جایی که شما هستید، ویژگی های بصری خاصی به خود می گیرد که متقیما وابسته به آب و هوای آن منطقه است.

ما در iroprndesk از چندلایی هایی که در کشور روسیه ساخته می‌شوند استفاده می‌کنیم که رنگی نسبتا روشن با رگه هایی کم انسجام دارند.

چندلایی ها چگونه درجه بندی می شوند؟

چندلایی ها کیفیت های مختلفی دارند و این با یک سیستم درجه بندی مشخص می شود. هم لایه‌های داخلی و هم لایه‌های «چهره» خارجی درجه‌بندی می‌شوند.

گریدرها هنگام پردازش در کارخانه، لایه‌ها را بر اساس ظاهرشان طبقه‌بندی می‌کنند و به دنبال گره‌ها، رگه‌ها، لکه‌ها و قوام رنگ‌ها، الگوها و ویژگی‌ها هستند.

چندلایی های روسی بر اساس دو روکش خارجی درجه بندی می شود. درجات نشان دهنده کیفیت روکش با توجه به تعداد و نوع عیوب مجاز در هر صورت است که معمولا بخاطر عوامل زیست محیطی برخی نشانه ها قابل پذیرش و برخی که قابل پذیرش نیستند را حذف و آن محل را با قطعه ای از جنس همان لایه جایگزین می‌کنند که به آن "پانچ" یا "وصله" می‌گویند.

چند لایی های مورد استفاده در iropendesk گرید 2/2 و گاهی 3/2 دارند. یعنی روی هر سمت بین 2 تا 3 نشانه‌ی طبیعی از درخت به چشم می خورد، مثل: گره ها، خطوط تیره پر رنگ و یا سایه های ابر و بادی.

تمام این موارد به جهت طبیعی بودن رویش درخت و ذات چوب مورد پذیرش هستند و البته در خیلی مواقع زیبایی چوب را بیشتر می کنند.

مواردی که قابل پذیرش نیستند شمال: ترک ها، باز شدگی لایه ها، ضربه هایی که سطح چوب را غیر یکنواخت کرده باشند و همچنین تغییر در ضخامت چوب در قسمت های مختلف.

وصله ها یا پانچ ها:

برای تعمیر ورقه های با کیفیت و خوب استفاده می شود، وصله ها می توانند مانند عکس بیضی یا نامنظم (پنچه ببری) باشند و برای ترمیم عیوب مانند گره های باز استفاده می شوند.

رگه های معدنی:

درخت در طول رشد خود مواد معدنی را از خاک جذب کرده تا نیاز به مواد مغذی را تامین کند. این مواد معدنی باعث تغییرات شمیایی در تنه درخت می‌شوند که می توانند در اندازه ها و رنگ های مختلف باشند.

گره های سنجاقی:

گره های کوچک و معمولاً پر شده ای به اندازه یک سکه کوچک هستند. این گره ها در نتیجه رشد شاخه های درخت از تنه در آن ایجاد می‌گردد.

"در پروسه‌ی ساخت سعی می‌شود برش ها به نحوی مدیریت شوند که شما در محصول نهایی تعداد کمتری از این نشانه ها را بینید، اما همچنان وجود آنها بدیهی به نظر می‌رسد"

چندلایی ها در چه اندازه ها و ضخامت هایی تولید می شوند؟

چندلایی ها در ضخامت های متریک(میلی متر) و یا آمریکایی(اینچ) تولید می‌شوند. ضخامت های متریک که معمولاً بیشتر در دسترس هستند عبارتند از:

1.5، 4، 6، 6.5، 8، 9، 12، 15، 18، 21، 24، 27، 30 میلی متر

همچنین اندازه های رایج ورق های چندلایی عبارتند از:

2440x1220mm (8x4')

3050x1525mm (10x5')

1525x1525mm (5x5')

به طور کلی، همه محصولات iropendesk به گونه ای طراحی شده اند که بر روی صفحات 2440x1220mm (8'x4') قرار بگیرند. اکثر محصولات با ضخامت 18 میلی متری طراحی و تولید می شوند، با این حال، ما اکنون محصولاتی در ضخامت های 12 و 24 میلی متری نیز تولید می کنیم.